ETAPY ROZWOJU MOWY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Profil 3-latka:
- rozumie mowę
- spełnia polecenia tj. pokazuje części twarzy, ciała; pokazuje części zabawek
- komunikuje się poprzez kilkuwyrazowe zdania
- mówi dużo i chętnie
- używa nieprawidłowych form gramatycznych (ma do tego prawo)
Dziecko w wieku 3 lat powinno prawidłowo wymawiać dźwięki:
- samogłoski (a, e, o, u, i, y)
- półsamogłoski (ą, ę)
- spółgłoski: p (pi), b (bi), m (mi), f (fi), w (wi), t, d, n, l (li), ś, ź, ć, dź, k (ki), g (gi), ch, j
- na tym etapie głoski [k, g] mogą być zastępowane przez [t,d] np.: kot [tot], gal [dal]
- trzylatkowi mogą jeszcze sprawiać trudności grupy spółgłoskowe, np.:
pchła 🡪 pła, długopis 🡪 głudopis - głoski [s,z,c,dz] oraz [sz,ż,cz,dż] są wymawiane jako [ś, ź, ć, dź]
- głoska [r] jest w tym wieku realizowana jako [l] lub [j]
Profil 4-latka
- rozumie przyimki i wyrażenia przyimkowe (na, pod, obok, za itd.)
- rozpoznaje kolory
- potrafi mówić o przyszłości i przeszłości (wypowiedzi dziecka wybiegają poza aktualną sytuację)
- używa wielu form agramatycznych ale interesuje się poprawną wymową
- zadaje wiele pytań (Rodzic powinien udzielać cierpliwie wyczerpujących odpowiedzi)
- ważne jest poprawianie błędów językowych dziecka przez dorosłego
Dziecko w wieku 4 lat powinno prawidłowo wymawiać dźwięki:
- głoski [s, z, c, dz], należy zwócić uwagę czy język nie wysuwa się między zęby (wymowa międzyzębowa)
- głoska [r] jest zamieniana na głoskę [l], choć u niektórych dzieci czasami przechodzi w drżące [r]
- niebezpieczeństwo: poprzez wymuszanie na dziecku zbyt wcześnie realizacji głoski [r] możemy doprowadzić do uaktywnienia zakończenia podniebienia miękkiego i wytworzenie tzw. „r francuskiego” lub innej deformacji tej głoski!
Profil 5-latka
- tworzy wypowiedzi wielozdaniowe
- uwzględnia kolejność zdarzeń i zależności przyczynowo – skutkowe
- opisuje przedmioty
- dokonuje autokorekty i zanikają nieprawidłowości gramatyczne
- [r] może być jeszcze zastępowane przez l, czasami dochodzi do hiperpoprawności, (głoska [l] realizowana jako [r]) np.: rustro
- w mowie zaczynają się pojawiać głoski szumiące [sz, ż, cz, dż]
Profil 6 latka
- sześciolatek opanowuje wymowę głosek sz, ż cz, dż oraz r