- Komunikujmy się z dzieckiem już od chwili narodzin. Komentujmy wszystkie czynności pielęgnacyjne, które wykonujemy. Nazywajmy przedmioty jakich używamy np. podczas kąpieli, przebierania, karmienia maluszka.
- Często śpiewajmy, włączajmy dziecku łagodną muzykę, recytujmy rymowanki, bawmy się w zabawy paluszkowe.
- Dużo przytulajmy, głaszczmy, delikatnie masujmy buzię nazywając przy tym części ciała, których dotykamy.
- Opowiadajmy bajki. Czytajmy książki.
- Bawmy się w naśladowanie odgłosów zwierząt
- Rozwijajmy uwagę słuchową dziecka poprzez dostarczanie mu zróżnicowanych dźwięków z najbliższego otoczenia i komentowanie ich, np.: „posłuchaj, tak robi odkurzacz”
- Bawmy się w zagadki słuchowe typu: „co to za dźwięk?”
- Rozwijajmy słownictwo wykorzystując książeczki dydaktyczne dla malucha z prostymi obrazkami podzielonymi na kategorie np. zwierzęta wiejskie, owoce, ubrania
- Bawmy się z dzieckiem w lepienie plasteliny, gniecenie ciasta. Pamiętajmy, że bez sprawnej ręki nie ma sprawnej buzi
- Wykorzystujmy codzienne czynności do usprawniania narządów mowy dziecka:
– Picie z kubka
– Jedzenie łyżką
– Gryzienie i żucie pokarmów stałych (w tym twardych: skórki od chleba, marchewki)
– Oczyszczanie nosa - Częstej stymulacji wizualnej w postaci telewizji, tabletów, smartfonów
– Kubków niekapków
– Smoczków
– Pieszczenia się w rozmowie z dziećmi
– Ciągłego poprawiania i wytykania błędów w okresie kiedy mowa się dopiero kształtuje (czyli w wieku przedszkolnym)
– Rozdrabniania pokarmów
Pamiętajmy, że do wykształcenia się mowy niezbędna jest intensywna stymulacja językowa od pierwszych chwil życia. Zasadą stymulacji języka jest mówienie o rzeczach i zjawiskach, które dziecko aktualnie widzi, słyszy, smakuje, przeżywa w sposób zrozumiały i prawidłowy pod względem językowym. Istotą poprawnej wymowy jest natomiast zapewnienie dziecku prawidłowych warunków anatomiczno-fizjologicznych poprzez prawidłowe karmienie i dbanie o właściwy sposób oddychania przez dziecko. Nie można jednak pominąć faktu, że rozwój mowy jest kwestią indywidualną i złożoną. Na jego przebieg wpływa wiele czynników. Dlatego warto być czujnym rodzicem, motywującym dziecko do mówienia i wspierającym jego wysiłki w podejmowaniu aktów komunikacji.