1. Komunikujmy się z dzieckiem już od chwili narodzin. Komentujmy wszystkie czynności pielęgnacyjne, które wykonujemy. Nazywajmy przedmioty jakich używamy np. podczas kąpieli, przebierania, karmienia maluszka.
  2. Często śpiewajmy, włączajmy dziecku łagodną muzykę, recytujmy rymowanki, bawmy się w zabawy paluszkowe.
  3. Dużo przytulajmy, głaszczmy, delikatnie masujmy buzię nazywając przy tym części ciała, których dotykamy.
  4. Opowiadajmy bajki. Czytajmy książki.
  5. Bawmy się w naśladowanie odgłosów zwierząt
  6. Rozwijajmy uwagę słuchową dziecka poprzez dostarczanie mu zróżnicowanych dźwięków z najbliższego otoczenia i komentowanie ich, np.: „posłuchaj, tak robi odkurzacz”
  7. Bawmy się w zagadki słuchowe typu: „co to za dźwięk?”
  8. Rozwijajmy słownictwo wykorzystując książeczki dydaktyczne dla malucha z prostymi obrazkami podzielonymi na kategorie np. zwierzęta wiejskie, owoce, ubrania
  9. Bawmy się z dzieckiem w lepienie plasteliny, gniecenie ciasta. Pamiętajmy, że bez sprawnej ręki nie ma sprawnej buzi
  10. Wykorzystujmy codzienne czynności do usprawniania narządów mowy dziecka:
    – Picie z kubka
    – Jedzenie łyżką
    – Gryzienie i żucie pokarmów stałych (w tym twardych: skórki od chleba, marchewki)
    – Oczyszczanie nosa
  11. Częstej stymulacji wizualnej w postaci telewizji, tabletów, smartfonów
    – Kubków niekapków
    – Smoczków
    – Pieszczenia się w rozmowie z dziećmi
    – Ciągłego poprawiania i wytykania błędów w okresie kiedy mowa się dopiero kształtuje (czyli w wieku przedszkolnym)
    – Rozdrabniania pokarmów

 

Pamiętajmy, że do wykształcenia się mowy niezbędna jest intensywna stymulacja językowa od pierwszych chwil życia. Zasadą stymulacji języka jest mówienie o rzeczach i zjawiskach, które dziecko aktualnie widzi, słyszy, smakuje, przeżywa w sposób zrozumiały i prawidłowy pod względem językowym. Istotą poprawnej wymowy jest natomiast zapewnienie dziecku prawidłowych warunków anatomiczno-fizjologicznych poprzez prawidłowe karmienie i dbanie o właściwy sposób oddychania przez dziecko. Nie można jednak pominąć faktu, że rozwój mowy jest kwestią indywidualną i złożoną. Na jego przebieg wpływa wiele czynników. Dlatego warto być czujnym rodzicem, motywującym dziecko do mówienia i wspierającym jego wysiłki w podejmowaniu aktów komunikacji.